top of page

Publicaties 

  • Swyngedouw, T. (2025). Focusing-Oriented Therapy in de psychosociale oncologie: een literatuurstudie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 51(4), 247-259. https://www.boomportaal.nl/tijdschrift/TVPT/TVPT_0165-1188_2025_051_004_002

  • Swyngedouw, T. (2022) Focusing: Leven in verbinding met je innerlijk kompas. Tielt: Lannoo.

  • Swyngedouw, T. (2022) Cliëntgericht-experiëntiële psychotherapie bij kanker of een chronische ziekte: werken aan levenskwaliteit via het experiëntiële lichaam. Tijdschrift Klinische Psychologie, 52(2), 171-179. https://vvkp.be/clientgericht-experientiele-psychotherapie-bij-kanker-een-chronische-ziekte-werken-aan

  • Swyngedouw, T. (2021). Exploring the quality of life with chronic illness or cancer: The experiential four leaf clover. In N. Kypriotakis & J. Moore (Eds.), Senses of Focusing, Vol.I. (pp. 459-470). Athens: Eurasia. 

  • Swyngedouw, T. (2021, 11 juni) Boekbespreking van Handboek psychologische interventies bij somatische aandoeningen, 2de herziene druk 2020, van G. Pool, F. Heuvel, A. V. Ranchor & R. Sanderman (Red.). Tijdschrift Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie, 59 (3) 211-215. https://www.tpep.nl/artikel/2522/

  • Swyngedouw, T. (2019) Focusing. Je lijf als bron van innerlijke wijsheid. In N. Cardinaels & L. Goossens (red.) Ruimte maken voor lichaam en geest in therapie (pp. 94-98). Leuven: Acco.

  • Swyngedouw, T. (2019) Experiëntieel Creatief Werken. Het verbinden van de lichamelijke wijsheid met het creatieve proces. In N. Cardinaels & L. Goossens (red.) Ruimte maken voor lichaam en geest in therapie (pp. 99-103). Leuven: Acco.

  • Swyngedouw, T. (2019) Interactive focusing als voorbeeld van RELIFO (Relating, Listening and Focusing instructions). Tijdschrift Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie, 57 (1) 11-22. https://www.tpep.nl/artikel/2385/

  • Swyngedouw, T. (2018) TAE - Thinking At the Edge. Tijdschrift Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie, 56 (3) 153 - 166. https://www.tpep.nl/artikel/2362/

  • Swyngedouw, T. (2015) Helping children (and adults) to find their inner home. The Folio, a journal for focusing and experiential therapy, XXVI (1) 137-144. https://focusing.org/sites/default/files/2021-08/Swyngedouw2015.pdf  

Vertalingen

  • Bowers, L. (2001). Tochtjes met de lift helpen kinderen om te leren focussen, deel 1. (Swyngedouw, T., 2010, Vert.) Staying in Focus, The Focusing Institute Newsletter, Applications of Focusing, I (3).

  • Bowers, L. (2002). Tochtjes met de lift helpen kinderen om te leren focussen, deel 2. (Swyngedouw, T., 2010, Vert.) Staying in Focus, The Focusing Institute Newsletter, Applications of Focusing, II (1).

  • Gendlin, E. & Hendricks, M. (2004) Thinking At the Edge (TAE) stappen. (Swyngedouw, T., 2018, Vert.) The Folio. A Journal for Focusing and Experiential Therapy. Vol. 19 (1), 12-24.

  • Tsuchie, S. (2003). Ons innerlijk weer. (Swyngedouw, T., 2011, Vert.) Staying in Focus, The Focusing Institute Newsletter, Applications of Focusing, III (1).

  • Weiser Cornell, A. (2005). Drie sleutelaspecten van focussen. (Swyngedouw, T., 2009, Vert.).

  • Weiser Cornell, A. (2008). Tien manieren om focussen te gebruiken in het dagelijkse leven. (Swyngedouw, T., 2009, Vert.).

  • Weiser Cornell, A. (2008). Zeven geheimen om een blokkering op de lossen. (Broens, S. & Swyngedouw, T. 2012, Vert.).

bottom of page